Pelaaminen ja kilvoittelu ovat uskoakseni syvällä ihmisen
luonteessa. Joukkuelajit, yksilölajien ohella, mahdollistavat näiden haastavien
”leikkien” jatkumisen lapsuusiästä aina pitkälle aikuisikään. Peleistä löytyy
yleensä hyvinkin yksinkertaisia päätavoitteita kuten: pallon toimittaminen
maaliin, korirenkaasta läpi, tai vastustajasta ohi ennaltamäärätylle alueelle.
Siinä missä joissain yleisurheilulajeissa (esim. kuulantyöntö) suoritus
perustuu välineen ja suorittajan suhteeseen, on pallopelien pelaaminen
moniulotteisempaa, koska välineen, maalin ja suorittajan väliin astuu mukautuva
muuttuja: vastustaja. Suomalaisessa, usein yksilölajeista kopioiduista,
fragmentoiduissa valmennusmalleissa vastustajan keskeinen merkitys suorituksen
lopputuloksen kannalta on unohdettu tai välinpitämättömästi sivuutettu.
Päätänkin nyt ampua itseäni oman ammattikuntani ohella jalkaan ja esittää
valmennussisältöä kohtaan kritiikkiä tämänkertaisessa artikkelissa.
Aloitetaan empiirisillä huomioilla. Palataan näin ollen
ajassa 12 vuotta taaksepäin, jolloin erittäin nuorena valmentajana astuin
jalkapallovalmennuksen ihmeelliseen maailmaan. En tiennyt mitään, luulin
tietäväni jotain ja halusin tietää kaiken. Luonnollisin valinta oli täten osallistua
Suomen Palloliiton järjestämiin valmentajakoulutuksiin alkaen silloiselta
D-valmentajakurssilta. Tämä ensimmäinen koulutustaso oli jaettu neljään osioon:
taidon opettaminen (1), taitavuus (2), maalivahtivalmennus (3) ja
pelikäsityksen opettaminen (4). Menemättä yksityiskohtiin, opin pääasiallisesti
ainoastaan lukemattoman määrän erilaisia harjoitteita, joista harva sisälsi
vastustajia tai realistista simulaatiota pelissä tapahtuvista tilanteista.
Kaikki oli pilkottua. Tämän lisäksi meille tatuoitiin verkkokalvoille ja
mieleen käsitys ”teknisen suorituskyvyn” merkityksestä jalkapalloilijan laadun
määritelmänä sekä tietysti liikunnallisen lahjakkuuden/harjoittelun
tärkeydestä. Pompittiin esteiden yli, väisteltiin matalia kartioita, syötettiin
palloa seisovalle parille, tuijotettiin palloja/jalkoja kun yritettiin
’kesyttää’ palloa. Mutta. Ei pelattu juurikaan. Eikä varsinkaan puhuttu
pelistä.
Nuorena miehenalkuna olin vielä erittäin epävarma identiteettini
sekä toimintani suhteen. Hain ja turvauduin malleihin. Apinoin vanhempia
auktoriteetteja, joiden harjoitteita suoranaisesti kopioin ja sovelsin omiin
valmennustarpeisiinne. Uskoin naivisti ja vilpittömästi, jos pystyn tarjoamaan
600-1000 pallokosketusta harjoitusta kohden, kehitän parempia pelaajia. Vuoteen
2007 asti kehitin tätä teknisen harjoitussuorittamisen jatkuvasti eteenpäin –
arvioin, analysoin, katsoin videoita, luin lisää, kysyin, keskustelin ja
paransin mallia entisestään. Mikä oli lopputulos?
Luultavasti pilasin usean kymmenen innokkaan, sekä osan
tapauksessa lahjakkaan, poikalapsen mahdollisuuden kasvaa
ammattilaisjalkapalloilijaksi. Kaikessa karuudessaan olin jonkinasteinen
pseudovalmentaja – komentaja ja neuvoja – mutten missään nimessä opettaja. En
valjastanut pelaajia tarpeeksi laadukkaasti vastaamaan pelin haasteisiin,
ohjaamalla heitä johdonmukaisesti ratkaisemaan pelin sisäisiä ongelmia.
Valmensin mukamas auktoriteetilla, käskyttämisellä, aggressiivisella
neuvomisella, mutta jätin pelaajat yksin kentälle. Yksin epäonnistumaan ja kehtasin
vielä torua heitä keskittymisen puutteesta. Nojasin luottamukseni liialti
yksittäisiin otteluihin, joissa peli rullasi. Pelaajiani ei kuitenkaan ollut
opetettu mukautumaan erilaisiin tilanteisiin muuta kuin videoita katselemalla
ja kertomalla. Heidän aivonsa eivät olleet tarpeeksi muokkautuneita
pelikeskeisen harjoittelun tuloksena ratkaisemaan automaatiotasolla pelin ja
vastustajan asettamia ongelmia.
Vasta ulkomailla matkustaessa ja opiskellessa filosofiani
murtui sekä uudistui täysin. Ymmärsin kuinka fragmentoitu lähestymistapani ei
palvellut laisinkaan pallopelin ydinaluetta: pelaamista. Jokainen
penkkiurheilija tai urheilufani, jonka mielestä suurin osa suomalaisten
pelaajien pelissä tapahtuvien virheiden syistä kantautuu keskittymisen
puutteesta, ”perusteknisistä puutteista” tai ”henkisen kovuuden/tahdon”
alhaisesta tasosta, tulisi seurata usean juniorijoukkueen
harjoittelua/pelaamista ulkopuolisena puoli vuotta, ja sen jälkeen peilata
kirjoitustani vastaan. Väitän, että suurin osa huomaa saman ongelmakohdan hyvin
nopeastikin. Eihän tämä lopulta allekirjoittaman synnyttämä ajatus ole.
Miten eteenpäin? Sain kipinän ko. artikkelin kirjoittamiseen
kuullessani että Suomen Palloliiton eräällä valmennuskurssilla oli lauottu
vielä vuonna 2012 että fysiikan kehittäminen on helpompaa, ja täten
kannattavampaa, kuin pelikäsityksen opettaminen. Vaikka kommentin laukoja oli
oikeassa lausumassaan, niin se oli silti allekirjoittaneen mielestä
pelkurimainen ja edesvastuuton. Pitäisihän minun itsenikin saarnata liikuntafysiologisen
koulutuksen omaavana irrallisen fysiikkaharjoittelun puolesta, mutta
tieteellinen ja pallopelikeskeinen kirjallisuus nykyisellään paljastaa että se
olisi turhamaista.
Pelaaminen on lopulta yhteisten tilanne- ja
ärsykesidonnaisten käyttäytymismallien onnistunutta omaksumista kentällä.
Samanaikaisesti, kollektiivisesti. Kaikki tapahtuu sekunnin murto-osissa
näköhermon ja aivoihin ”tallennettujen” reaktiivisten toimintamallien
mukaisesti. Onnistuakseen tulisi tarpeeksi monen kentällä olevan pelaajan
neuronit sinkoutua motorisessa aivokerroksessa samansuuntaisesti samoihin
aikoihin. Siitä on ihailemasi Barcelona ja Real Madrid tehty – ei paremmista
vatsalihasliikkeistä, penkkipunnerruksesta, tai ponnauttelutuloksista.
Pelaamisesta.
Pelaamisen opettamisesta voisi ja pitäisi kirjoittaa
vieläkin enemmän. Tämä blogikirjoitus ei tarkoita kaikkien fyysis-motoristen
harjoitteiden pois pudottamista. Tarkoituksena on vain kyseenalaistaa nykyinen
hajautettu fokusointi ja ohjata toimintaa lähemmäs peliä. Aikaa yhdessä
pallopelijoukkueiden kanssa on vain rajoitetusti, joten pidä ydinasia keskeisesti
esillä joka tapahtumassa, muuten vaikutus pelaajiin ei ole tarpeeksi
merkittävä. Opeta pelaajat ratkomaan ongelmia kevyesti ohjaavalla, ja
harjoitteiden sisään piilotetuilla rakenteilla, sen sijaan että heistä tehdään
valmentajan sanomisia toistelevia papukaijoja. Papukaijatkaan, kaikessa
vaikuttavuudessaan, eivät ymmärrä toistamansa merkitystä.
Kokonaisvaltainen valmennus, ja sen komponentit rakentuvat pelin sisältä ulospäin, toimien suoritusta vahventavina tekijöinä - ei mitättömiä mittaustuloksia vahventavina tekijöinä. Pelataan pelimme paremmaksi!
Peace and out!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti