ECA-raportti on koottu perustuen 96 eurooppalaisen akatemiaseuran
palauttamiin kyselyvastauksiin, jotka jakautuivat tasaisesti eri tasoisten (FIFA-seuraluokittelu) seurojen kesken: 31% kategoria 1 seurat; 38% kategoria 2; 31%
kategoria 3. Huomionarvoista akatemioiden taloudellisessa hyötysuhteessa
ammattilaisjoukkueille on keskiarvoisesti kuusi (6) edustusjoukkueessa pelaavaa
oman akatemian kasvattia, hajauma on tosin merkittävä sarjasta ja etenkin
seurasta riippuen. Vuosina 2009-2012 ammattilaisjoukkueet palkkasivat 8.6%
(ka.) pelaajaa akatemioistaan, vastaten noin 2-4 pelaajaa vuodessa. Suomessa tulisi seurojen päästä ehdottomasti omavaraisuudessa merkittävästi tuon prosentin
yläpuolelle hallitakseen noin +24 pelaajan kustannuksia ja ylläpitäen
tasapainoista taloutta.
Pelkät tilastot ja huippuseurojen
toimintaresurssien raportointi, eivät tarjoa toimivia esimerkkejä suomalaisten
seurojen strategiseen suunnitteluun ja toimintafilosofian kehitystyöhön.
Pyrinkin pohtimaan alla ns. isoja (pääosin taloussidonnaisia) kysymyksiä
seuraavassa järjestyksessä: 1) minimibudjetti toiminnallisille akatemioille, 2)
rahan lähde, 3) kulujakauma akatemioiden eri toimintojen kesken, ja 4)
makrotason valmennustoiminta eurooppalaisissa akatemioissa.
Kaavio 1. Akatemioiden vuosibudjettien jakauma vastausten perusteella (1000€) |
”Money talks”, kuuluu maineikas englanninkielinen sanonta,
joka pätee niin huippujoukkueen kokoamiseen kuin huippupelaajien kasvattamiseen
pitkällä tähtäimellä. Kolmannes kyselyihin vastanneista seuroista sijoitti yli
3 miljoonaa euroa vuodessa akatemiatoiminnan pyörittämiseen, joka on nyt ja
lähitulevaisuudessa utopiaa jokaiselle suomalaiselle seuralle. Keskikolmannes
(esim. erittäin tuottoisa kroatialaisakatemia Dinamo Zagreb) taas panosti 0.5-1.5 miljoonaa euroa vuosittain, ja nähdäkseni tämän budjettihaarukan keskivaiheille
tulisi muutaman suurimman suomalaisseuran nousta ja usean muun, kokoluokasta
riippuen, kiipeävän lähelle 0.5 miljoonaa euroa vuosibudjetissaan. Raportissa yhtenä
esimerkkinä toiminut FC Honka raportoi tuolloisen akatemiansa vuosibudjetikseen tuon 500k
€.
Kaavio 2. Akatemioiden tulolähteiden koostumus (prioriteetit) |
Akatemioiden, kuten FC Hongan, vuosibudjettien
kokonaissummien vertailu voi vääristää suuren osan todellisuudesta, mm. akatemiatoiminnan autonomisuuteen liittyen. Tuleeko raha toimintaan vanhemmilta vai muista
lähteistä? Jos vanhemmat maksavat suurimman osan akatemiabudjetista (suomalainen
käytäntö), niin kulut jakautuvat keskimäärin 220-260 pelaajan vanhemmalle,
mikä tarkoittaa yli kahden tuhannen euron vuosikustannuksia – olettaen että
kaikki raha liikkuu keskitetysti ja toiminta organisoidaan sekä toteutetaan
seuran toimesta kokonaisuudessaan. Suoraan ilmaistuna: vanhemmat ovat epäsuoria
sijoittajia toimintaan, jolloin heillä on myös välillinen vaikutusvalta –
näin ollen seuran sisällä on myös tuo 220 itsenäistä intressiä. Loogisesti, nuo intressit potentiaalisesti heikentävät toiminnan tehokkuutta. Tästä syystä
yllä oleva kaavion merkitys on huomattava. Etenkin Veikkausliigaseurojen
tulisi leikata merkittävästi pelaajabudjeteitaan ja tehtävä tuntuva alkusijoitus
akatemiatoimintaan. Tämä tarkoittaa ulkomaalaishankintojen sekä korkean
hintalapun (hintasidonnainen ehdotus!) esittävien paluumuuttajien palkkauksen rajoittamista, joista alkuvaiheessa muodostuu merkittävin
säästö. Euromenestyksen, ja siitä saatavien hypoteettisten rahapottien,
perusteeton haaveilu tulee nyt kitkeä muutamaksi vuodeksi edustusjoukkueiden tulo- ja kulubudjetista (pelaajat) minimiin. Uskottavuus on rakennettava alhaaltapäin.
Myös kaavio vahvistaa tuon sijoituksen tärkeyden akatemiatoiminnalle.
Jokaiselle jalkapallon oppimiseen soveltuvalle, monipuolisen liikemotoriikan ja korkean
sisäisen motivaation omaavalle lapselle tulisi tarjota mahdollisuus korkeimman
laatuluokan valmennukseen -vanhempien tulotasosta riippumatta. Nykyisellä
mallilla näin ei tapahdu. Miettikääpä sitä seurajohtajat kun sijoitatte
seuraavan kerran 50-100k € ”huippuhankintaan”.
Kaavio 3. Akatemiabudjettien kulujakaumat |
Kyky sijoittaa olemassa oleva raha oikeisiin toimintoihin, suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, on yhtä tärkeätä kuin tuon rahan
olemassaolo. Pelaajien asteittaiseen ja systemaattiseen kehittämiseen luotavan filosofian, toiminta- ja
arviointistrategian, valmennusmenetelmien, sekä toteuttamisen (valmennus) luomiseen
tarvitaan soveltuvia (ikäkausikohtaisuus) sekä oppimishaluisia ihmisiä (valmentajat), ja
paljon heidän aikaansa. Jotta nämä ihmiset pystyvät elämään siedettävästi osana
yhteiskuntaa, heidän käyttämänsä aika tulee kompensoida palkan muodossa. Henkilöstökulut
ovat ilman muuta isoin kuluerä kaikissa akatemioissa ympäri Eurooppaa (kts. kaavio 3.), jonka osuus pienemmän
toimintabudjetin maissa kasvaa vielä tuosta kaavion prosentista merkittävästi, jopa 60% (n. 300k
€) asti. Laadukas pelaajakehitysohjelma nykypäivänä vaatii lajivalmentajien lisäksi
myös fyysisiä valmentajia, urheilutieteilijöitä, fysioterapeutteja, psykologeja ja
lääkäreitä (yhteistyösopimukset lääkäriasemien kanssa).
Parkkipaikalla on yllättävän ikävä harjoitella, etenkin talvisin, joten
tilavuokrat tai omien tilojen ylläpitokustannukset nousevat merkittäväksi menoeriksi.
Suomessa talviolosuhteiden johdosta, kustannukset ovat korkeampia kuin
Keski-Euroopassa. Akatemiapelaajasopimukset puuttuvat likimain täysin suomalaisten
akatemioiden kulubudjeteista, koska vanhemmat maksavat toiminnan. Tässä tullaan
fundamentaalisen ongelman äärelle, joka on avainasemassa tuottavan
liiketoimintamallin luomisessa: sijoita pelaajakasvatukseen, sitouta lahjakkaimmat
sopimuksilla ja kapitalisoi myöhemmin pelaajamyynnillä. Kukaan seurassa ei halua miljoonan euron markkina-arvon omaavan nuoren
lahjakkaan pelaajan siirtyvän ilmaiseksi ulkomaalaiseen huippuseuraan 10 vuoden
järjestelmällisen kehitystyön ja taloudellisen sijoituksen jälkeen, eihän?
Kaavio 4. Onko akatemioilla yhteinäinen valmennusfilosofia? |
Kaavio 5. Onko akatemioilla yhtenäinen pelijärjestelmä? |
Yllä olen käsitellyt pinnallisesti toimintabudjettien
suuruutta sekä mahdollisia malleja kulujakaumalle perustuen
yleiseurooppalaisiin akatemiamalleihin. Miten tuo raha muuttuu sitten
käytännössä ammattipelaajiksi ja kenen toimesta? Seurojen akatemioiden hallitukset, urheilutoimenjohtajat,
valmennuspäälliköt ja eri alueiden erikoisosaajat (mm. urheilutieteilijät) ovat
vastuussa pelimallien, opetussisältöjen, opetusmenetelmien ja oppimisen
arvioinnin luomisesta. Eurooppalaisilla akatemioilla on 65% selkeästi
määritelty valmennusfilosofia sisältäen opetusmenetelmät (huomio! Tähän ei
riitä väljä ”pelataan lyhyin syötöin ja prässätään ylhäältä” määritelmä). Näitä
muodostaessa ei riitä pelkät omat mieltymykset, vaan vaaditaan laaja
kansainvälinen kartoitus soveltuvista ikäkausikohtaisista oppimista stimuloivista menetelmistä, johon tieteellinen tutkimus on tarjonnut jo 20
vuoden ajan erittäin soveltuvia työkaluja. Kaavio 5 osoittaa että yli ¾
akatemioista omaa yhtenäisen pelijärjestelmän, jota pääosin myös toteutetaan
kaikissa ikäluokissa. Keskikentän keskusta miehitetään nykyisin kolmella pelaajalla,
joka yleisesti viittaa pallonhallinnan korostumiseen ja monipuolisen hyökkäyspelaamisen
opettelun korostamista nykyakatemioissa (yllätys, yllätys).
Näillä eväillä saadaan jo runsaasti lisää viitteellisiä
esimerkkejä, joilla voimme aloittaa laajamittaiset selvitystyöt ja toimenpiteet pelaajien sekä pelillisen tason nostamiseksi lähelle eurooppalaista keskikategoriaa, ensimmäisessä vaiheessa.
Menetelmäthän voivat innovatiivisen ja järjestelmällisen kehitystyön
alaisuudessa nopeastikin kehittyä huipputasolle, mutta muutoksen
toimeenpanemiseksi tarvitaan realistiset lyhyen ja keskipitkän ajan tavoitteet. Muutos vaatii taaksensa myös laajan otannan suomalaisista seuroista. Rohkeutta ja
oppimishalukkuutta päättäjät sekä seurajohtajat, pyydän. Mitä sujuvammin ja avoimesti informaatio
liikkuu eri osapuolien välillä, sitä nopeammin pystymme karsimaan
epätoiminnalliset menetelmät ja käytännöt matkalla ylöspäin.
Lopuksi haluan liittää ao. videon (kiitokset Samu
Kosken twiittaukselle) hienona esimerkkinä huippuseura AC Milan akatemiasta ja
pelaajakehitysohjelmasta. Vaikka resurssimme ja toimintakulttuurimme eivät ole
lähellekään samaa luokkaa, voimme kuitenkin oppia heidänkin rakenteesta,
prinsiipeistä ja menetelmistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti