sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Numerovalmentaja

Elämme kiihtyvää kvantifikaation (eng. quantification) aikakautta ympäri maailmaa.  Teknologian kehitys/massatuotanto ja internet-palvelut ovat mahdollistaneet laajemmalle ihmisjoukolle pääsyn käsiksi suurempaan informaatiovirtaan. Kasvanut informaatiotarjonta on luonut myös liikunta- ja urheilumarkkinoille uusia kehityssuuntia niin suorituskyvyn (urheilu) kuin terveydenkin (liikunta) parantamiseksi. Liekö informaation pursuava runsaus ja klikki-orientoitunut uutisointi, mutta useat termit ovat vaarallisesti sekoittuneet keskenään niin uutisoinnissa kuin web- sekä kenttätason keskustelussa - johtaen perusteettomiin uskomuksiin ja ennakkoluuloihin, joiden lopputuloksena on ollut nähtävissä järjettömiä vastakkainasetteluita. Järkeillään hetki ja tarkastellaan lähemmin muutamia avaintermejä.


Terminologian merkityksen ymmärrys on vähintään yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää, kuin sen käyttö. Pyrkimykseni on tässä artikkelissa erotella lyhyesti ja ymmärrettävästi data, tiede ja tieteelliseen näyttöön perustuva menetelmä –käsitteet toisistaan, liikunta- sekä urheiluvalmennuksen näkökulmasta tarkasteltuna.  Luonnollisesti kaikkia vaikuttavia muuttujia ei ehditä käsittelemään yhdessä tiivistetyssä artikkelissa.

Data
"Data: 1. Known facts or things used as a basis for inference or reckoning. 2. Quantities or characters operated on by a computer etc. [plural of DATUM]" [1]
Yllä oleva, Oxfordin 18-vuotta vanhaan sanakirjapainokseen perustuva, englanninkielinen määrittely kuvaa dataa määrällisenä tai laadullisena informaationa, jota useimmiten käsitellään tietokoneen välityksellä. Tietokone, datan tallennus- ja käsittelyalustana, tosin on viimeisen puolen vuosisadan etuoikeus, jota ennen paperi ja kynä toimittivat samaa roolia.

Tiivistettynä, data on x-määrä tallennettua informaatiota.

Yksinkertainen data esiintyy jokapäiväisessä liikunta- ja urheilusuoritusten mittaamisessa. Oli se tehtyjen maalien lukumäärä ottelupöytäkirjassa, hypätyn pituuden määrittäminen mittanauhalla, juostun matkan kokonaisaika digitaalisesti/analogisesti kellotettuna, tai kokonaisharjoitustuntien merkintä harjoituspäiväkirjaan. Kaikki tämä on dataa, vaikkakaan ei itse numeroina kerro vielä minkäänlaista tarinaa.


Nykypäiväisen datan kohdalla astummekin jo askeleen pidemmälle, joka mutkistaa hieman tarjolla olevan informaation luonnetta. Otetaan esimerkiksi sykemittarit. Tässä tapauksessa ei ole enää kysymys ns. raakadatasta, jossa alkuperäinen signaali tallennetaan, vaan informaatio on jo valmiiksi suodatettu algoritmien läpi käyttäjäystävälliseksi luvuksi. Kun juostessaan käyttäjä tarkkailee sykemittariaan, näkyy näytöllä sykevyön elektrodien mittaaman sähköisen intensiteetin ja frekvenssin sijaan kaunis luku, joka kuvaa sen hetkistä sydämen lyöntitiheyttä minuuttia kohden. Käyttäjä joutuu siis luottamaan (tai olemaan luottamatta) jo prosessoituun dataan, ja että laitteen valmistanut tuottaja on varmistanut laitteen sensorien sekä algoritmin luotettavuuden minimoimalla virhemarginaalin.

Näin ollen kerätyn datan luotettavuus on äärimmäisen tärkeää, jotta datan kuvaavasta tai tilastollisesta analyysista voidaan tulkita yhtään mitään. Olemme nyt päässeet ensimmäisen vaiheen läpi, jossa olemme tallentaneet tarvittavan informaation, mutta emme tiedä vielä kerätyn informaation merkitystä. Seuraavaksi tarvitaan viitekehys.

Tiede
"Science: 1. A branch of knowledge conducted on objective principles involving the systematized observation of and experiment with phenomena, esp. concerned with the material and functions of the physical universe. 2 a. Systematic and formulated knowledge, esp. of a specified type or on a specified subject. b. The pursuit or principles of this. 3. An organised body of knowledge on a subject. 4. Skillful technique rather than strength or natural ability. 5. Archaic knowledge of any kind." [1]
Liikunnan ja urheilun saralla tieteellisen menetelmän pyrkimyksenä on tutkia objektiivisesti mm. yleisiä ja rajattuja ilmiöitä (esim. mikä on ikäsidonnainen leposyke miehillä ja naisilla?) tai harjoitusmenetelmien tehokkuutta (esim. kuinka paljon leposyke muuttuu 8-viikon pitkäkestoisen-matalan intensiteetin tai lyhytkestoisen-korkean intensiteetin kestävyysharjoittelun seurauksena?). Modernin tieteen filosofian arvostetuimpiin henkilöihin lukeutuva Karl Popper[2] arvioi väitteiden falsioitavuuden[3] (eng. falsiability) edustavan tieteen keskeistä ominaisuutta.

Iso määrä dataa ei välttämättä mahdollista korkeatasoista tieteellistä tutkimusta dataan liittyvää ilmiötä koskien. Tieteellisen näytön yleispätevän vahvuuden arvioimiseen, ja kääntäen näytön falsioitavuuteen, on sovellettu tutkimusmenetelmiä koskevaa hierarkiaa (kts. kuva 1). Esimerkiksi, jos tallentaisin oman 8-viikon harjoitusohjelmani matkalla menestyksekkääseen kestävyyskilpailusuoritukseen ja raportoisin että harjoittelin yhteensä 60 tuntia, joista 90% sykealueilla, jotka vastasivat 65-72% maksimisykkeestä ja loput harjoitusajasta yli 90% sykealueilla – niin ko. näyttö riittäisi yksittäiseen tapaustutkimukseen, jonka tieteellinen vahvuus olisi suhteellisen heikko. Kuitenkin saavuttamani menestys ja raportoimani positiiviset kokemukset harjoitusprosessista voisivat antaa aihetta tarkempaan tutkimukseen ko. harjoitusmenetelmää koskien.

Kuva 1. Tieteellisen näytön vahvuushierarkia 
Omat raportoimani tulokset ja kokemukset toimisivat tässä tapauksessa lähtolaukauksena laadukkaammalle tieteelliselle prosessille, jossa akateeminen tutkimusryhmä kävisi läpi tapaustutkimukseni, vertaisi menetelmiä ja tuloksia ensisijaisesti saman alueen meta-analyyseihin tai vähintään laadukkaisiin RCT-tutkimuksiin[6] (eng. Randomized controlled trials), ja muodostaisivat tieteellisen hypoteesin[4] (esim. polarisoitu kestävyysharjoittelu parantaa maksimaalista hapenottokykyä merkittävästi verrattaessa pelkkään korkean intensiteetin harjoitteluun aktiivikuntoilijoilla) tutkittavaksi. Ihanteellisessa tilanteessa hypoteesia tutkittaisiin nimenomaan RCT-koeasetelmassa (sisältäen kontrolliryhmän sekä vastakkaiset harjoitusryhmät) mahdollisimman laajalla osallistujamäärällä sekä verrannollisella populaatiolla (aktiivikuntoilijat). Johtuen yhtenevästä ja tarpeeksi laajasta osallistujaryhmästä yhdistettynä kontrolloituun koeasetelmaan, kerätty data myöhempää tilastollista analyysia varten on luotettavampaa kuin omat kontrolloimattomaan harjoitusasetelmaan liittyneet harjoitusdatat. Tutkimuksen mittauksessa käytettäisiin raakadataa, johon sovellettaisiin luotettavinta laskukaavaa (esim. maksimaalisen hapenottokyvyn määrittämisessä) - ja kaikki nämä raportoitaisiin julkisessa tutkimusjulkaisussa.

Kuva 2. Tieteellinen prosessi 
Tilastolliset analyysit ja tutkimusjulkaisut edellä kuvatuista koeasetelmista eri populaatioille kartuttavat tieteellistä informaatiopankkia koskien kyseistä harjoitusmenetelmää. Näiden karttuessa systemaattisten katsausjulkaisujen sekä meta-analyysien kautta pystytään arvioimaan kyseisen harjoitusmenetelmän tieteellistä vahvuutta tarkemmin.

Niille, jotka kokevat vielä tämänkin jälkeen että tieteellisestä tutkimuksesta voi tehdä keppihevosen mille tahansa omalle mieltymykselle/pakkomielteelle, suosittelen lukemaan yhdysvaltalaisen liikuntafysiologi Anoop Balachandran blogin aiheesta[5]. Näin ohjenuorana: jokainen valtamedian skuuppi uudesta vallankumouksellisesta yksittäistutkimuksesta ei välttämättä edusta vahvaa tieteellistä näyttöä, mutta tämä ei tarkoita ettei tieteellisestä tutkimuksesta voida hyötyä liikunta- ja urheiluvalmennuksessa yleisesti. Kunhan osataan haravoida näyttöä fiksusti läpi ja asettaa oikeaan perspektiiviin.

Tieteelliseen näyttöön perustuvat menetelmät

Palataan takaisin juoksuradan, hien ja epätoivoisen menestystarpeen sävyttämään maailmaan. Rikotaan näin aluksi yksi raskaimmista myyteistä: tieteelliseen näyttöön perustuvan valmennusohjelman soveltaminen ei ole tiedettä itsessään. Joten ao. kuvan skenaariosta ei ole pelkoa.

Vastaavasti ei ole myöskään ”pelkoa” että jokainen urheilija/kuntoilija/vasta-aloittelija reagoisi täsmälleen tieteellisesti pätevöitetyn harjoitusmenetelmän keskiarvojen mukaisesti, tai joissain tapauksissa pysyisi edes keskihajonnan sisällä. Toisaalta iso osa reagoi 'odotetusti', kun malli valitaan pätevän kriteeristön mukaisesti, mutta tästä vasta joukkueelle/ryhmälle/yksilölle optimaalisesti sopivan harjoitusmenetelmän luominen alkaa.

Yksilöllisen harjoitusadaptaatioon vaikuttavat muuttujat muodostavat valtavan laajan kokonaisuuden, aina täsmällisistä geeneistä ravintoon sekä harjoitusympäristöön, ja vaatii oman blogiartikkelin kokonaisuudessaan.

Jotta tuo yksilöllinen harjoitusadaptaatio voidaan määrittää suhteessa sovellettuun harjoitusmalliin/-ohjelmointiin, täytyy suorituskapasiteetin muutosta suhteessa lähtötilanteeseen/aiempiin ohjelmiin sekä tavoitteisiin arvioida. Esimerkiksi jos suorittaisin tuon 8-viikon kestävyysohjelman uudestaan mukautetusti soveltuvaan ja vahvaan tieteelliseen näyttöön perustuen, olisi tärkeätä mitata samoja, tai vahvasti verrannollisia, suoritusmuuttujia (esim. maksimaalinen hapenottokyky, mieluiten samalla menetelmällä) kuin vastaavissa tutkimuksissa – vähintään ennen ja jälkeen harjoitusohjelman. Tämän lisäksi valmennuksessa tulisi lisäksi suorittaa jatkuvaa adaptaatioseurantaa (esim. uni, ravinto, nesteytys, leposyke, HRV, subjektiivinen rasitus) verrattuna harjoituskuormaan - jälleen dataa järjestelmällisesti keräämällä.

Suoritusmittareista ja adaptaatioseurannasta kerätyn datan, ja tarkan kuvaavan sekä tilastollisen analyysin perusteella saadaan kavennettua yksilölle sopivaa menetelmää jakso jaksolta lähemmäksi optimaalista mallia. Tieteelliseen näyttöön perustuvan menetelmän avulla minimoidaan ainoastaan turhaa sokkoammuntaa, myyttejä ja loukkaantumisriskejä lähtötilanteessa. Laadukkaat valmentajat, fysiologit, fysioterapeutit ja muut toimijat silti tarvitsevat avoimet silmät ja korvat menetelmän onnistuneeseen muokkaamiseen tarpeiden mukaan.

Summa summarum – data, tiede ja tieteelliseen näyttöön perustuvat menetelmät ovat kolme eri asiaa, joista kaksi viimeistä ovat riippuvaisia ensimmäisestä (laatu: raaka vs. prossessoitu). Siinä missä datan määrä tulee vielä lisääntymään yhä enemmän tulevien innovaatioiden kautta, tulee laadukkaan valmennuksen eteen tehdä systemaattista ’siivilöintiä’, johon tiede voi tarjota omat etunsa.

Enemmän ei ole aina paremmin.


Lähteet

[1] The Concise Oxford Dictionary of Current English (1995), 9th Edition

  



[6] http://www.bmj.com/content/316/7126/201

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti